Britanski list The Guardian uvrstio je hrvatskog redatelja Olivera Frljića poznatog po vjerskom i nacionalnom vrijeđanju među najuzbudljivije redatelje u Europi, prenosi N1.
Guardian navodi da je na jednom zidu u Vinkovcima osvanuo grafit “Smrt Oliveru Frljiću”, te kažu da je on uzrok brojnih prosvjeda i prijetnji nasiljem, kao i da su neki festivali zbog njega ostajali bez sredstava te da ga političari silno žele ukloniti sa scene.
Ana Lederer: ‘Frljić ima galopirajuću mržnju na sve što ima veze s Hrvatskom kao državom!’
“Frljić je jedan od najkontroverznijih kazališnih redatelja na kontinentu, i jedan od najpotrebnijih”, piše Guardian.
Ističu da njegov rad satirizira politiku država bivše Jugoslavije, ratno profiterstvo, uspon ultra desničarskog nacionalizma te mlakost demokracije.
“On šokira i izaziva prijezir”, pišu u Guardianu, navodeći scene iz nekih njegovih predstava, poput one kad su glumci urinirali na kartu regije ili one kad je žena iz vagine izvukla zastavu. “On nepristojnost gura do ekstrema, bez sumnje, ali ovo nije vrijeme za pristojnost”, piše Guardian, dodavši da je Frljićevo kazalište i kalkulirano.
“On izaziva formu i propituje njezine granice, pišući lažne životopise svojih glumaca, citirajući i kritizirajući druge predstave u svojima… Njegovo kazalište, kako je jedan kritičar rekao, nije ništa više i ništa manje od traženja pravog umjetničkog alata kako bi se zaustavio pad u nacionalni pakao”, piše Guardian.
Osim Frljića, Guardian je uzbudljivim redateljima nazvao i Susanne Kennedy iz Njemačke, Juliena Gosselina i Caroline Guielu Nguyen iz Francuske te Yael Ronen iz Austrije. Vrijedi napomenuti kako su svi redatelji koje je Guardian proglasio uzbudljivima izrazito lijevih svjetonazora pa se bave temama poput kritike kapitalizma, kolonijalizma, izraelsko-palestinskih sukoba i seksualnih sloboda.
Njemački kritičar negativno o Frljiću
No, Frljić ipak češće dobiva kritike nego pohvale u inzomestvu pa je tako njemački kazališni kritičar Sascha Krieger zaključio slijedeće o Frljićevoj predstavi: “Naše nasilje i vaše nasilje” redosljed je proračunatih pseudoprovokacija i klišeiziriranih slika nasilja za koje Frljić tvrdi da ih razotkriva, međutim stalno ih rabi za ilustraciju svoje teze o lošoj strani kapitalizma i generalnoj krivnji “Zapada”.
“Predstava “Naše nasilje i vaše nasilje” licemjerno je, plitko i ogromno nereflektirajuće djelo koje s Peterom Weissom gotovo nema ništa zajedničkoga. Tamo gdje Weiss otkriva i analizira, kod Olivera Frljića ostaje jednostavna propaganda, plitke parole uz crno-bijeli prikaz bez međutonova, tako da je i najotvoreniji gledatelj kad tad primoran prebaciti mozak na stand-by”, pisao je njemački kritičar kritičar.
Austrijanci također ‘udarili’ po Frljiću
Kritičar Von Norbert Mayer iz Die Pressea je prije 2 godine bio daleko najoštriji u osudi Frljićeve umjetnosti.
Frljićevu je predstavu naime okarakterizirao kao cinizam bez ikakve mjere i smisla, prozvao je jednostavnom i sirovom, te je napisao da djeluje amaterski i dosadno dok pokušava šokirati gledatelje.
Marcel Holjevac: Kad Frljići mrze, mrze iz ljubavi i humanističkih uvjerenja
Mayer napominje da je riječ o “općem napadu na sve”, te da je riječ o “iritantnom kazališnom djelu koji traje predugih 75 minuta, s neugodnim vonjem školskog kabarea”.
U Poljskoj je Frljić bio kazneno prijavljen, a u Češkoj mu predstava prekinuta
Zbog predstave u kojoj gola žena s hidžabom na glavi u jednom trenutku iz svojega spolnog organa vadi poljsku zastavu te nedugo nakon toga glumac koji predstavlja Isusa Krista silazi s križa (napravljenog od plastičnih posuda) i siluje tu muslimanku, poljski gradski vijećnici su podnijeli kaznenu prijavu zbog kršenje kaznenog zakona koji to jasno definira u točki 137. (vrijeđanje nacionalnih simbola), kao i točki 196. (povreda vjerskih osjećaja).
U Češkoj je ista predstava bila prekinuta, a prosvjedima protiv predstave u zemlji s najviše ateista pridružili su se čak i lokalni aktivisti Komunističke partije.
‘Šest likova traži autora’ ili kako je Frljić u predstavi fantazirao o ubijanju neistomišljenika kao da su svinje
Najveću pozornost u Hrvatskoj javnosti Frljić je izazvao sramotnom predstavom, financirana novcem Ministarstva kulture RH i Grada Zagreba, koja je prikazana početkom 2018. godine u zagrebačkom Satiričkom kazalištu Kerempuh.
U predstavi u gradskom kazalištu Kerempuh izmjenjuju se scene u kojima glumačko uprizorenje biskupa Bogovića dolazi na plinskoj boci te likovima iz predstave – svi su prikazani kao svinje – daje kokain imitirajući pričest, pri čemu Zlatko Hasanbegović u trenutku muslimanske molitve prima kokainsku “pričest”. Mladenci koji prikazuju Velimira Bujanca i njegovu suprugu Karolinu poklanjaju Željki Markić kolijevku s kosturom mrtvog djeteta, iz sela Ahmići, a onda glumci koji uprizoruju Željku Markić, Zlatka Hasanbegovića i druge – dječjom glavom igraju nogomet. U jednoj drugoj sceni na hrvatskoj zastavi siluju ženu, dok Vilim Matula iz pozadine viče “U ime obitelji, U ime obitelji” vrijeđajući sve one građane koji podupiru građansku inicijativu U ime obitelji. U jednoj sceni uprizorenje Zlatka Hasanbegovića podiže ploču s natpisom Trg maršala Tita, okreće ju na drugu stranu i tu se vidi natpis Trg Ante Pavelića.
Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hr/The Guardian/N1