Bivši ministar financija i bivši član SDP-a Slavko Linić iskoristio je u četvrtak saborsku raspravu o poslovanju zavoda za mirovinsko osiguranje da bi odgovorio ministru prometa Siniši Hajdašu Dončiću vezano uz poskupljenje trošarina na gorivo te mu poručio da, umjesto da prijeti građanima, vrati HAC-u 40 lipa trošarina po litri goriva koje je oduzeo Autocestama u korist Hrvatskih željeznica.
Nakon što je ministar Hajdaš Dončić u srijedu ustvrdio da će, bez monetizacije autocesta, Vlada morati za 40 lipa povećati trošarine, Linić ga je pozvao da vrati HAC-u ono što im je oduzeo.
Linić se time referirao na činjenicu da HAC od svake litre prodanog goriva sad dobiva 20 lipa, umjesto prijašnjih 60, te da se ostalih 40 lipa preusmjerava za sufinanciranje projekti obnove željezničkih pravaca.
Ako treba dignuti 40 lipa trošarinu na gorivo onda ih treba dati za mirovinski sustav, koji je najveći generator deficita državnog proračuna, poručio je Linić tijekom saborske rasprave o Izvješću o radu i poslovanju Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje za 2013. godinu koja se pretvorila u raspravu o neodrživosti sadašnjeg mirovinskog sustava i teškom socijalnom položaju umirovljenika.
Samo izvješće dobilo je potporu saborskih klubova koji su posebno pohvalili što je Zavod za mirovinsko osiguranje u 2013. uspio smanjiti troškove i broj zaposlenika, no u raspravi je upozoreno na zabrinjavajući trend porasta umirovljenika u odnosu na zaposlene, te podatak da je prosječna starosna mirovina prošle godine iznosila svega 2523 kune.
Linić je u raspravi upozorio na neodrživost sadašnjeg sustava u kojemu samo mirovine i otplata kamata na dugove iz godine u godinu generiraju oko 30 milijardi kuna deficita državnog proračuna. “Nema tog čarobnjaka koji bi u sadašnjoj situaciji bez gospodarskog rasta, investicija i novih radnih mjesta, riješio tako trajne dubioze”, rekao je Linić prozvavši Vladu za izostanak strukturnih rješenja.
HDZ-ov zastupnik Ivan Šuker upozorio je da su u proteklih 12 godina hrvatski građani uložili 100 milijardi kuna u Hrvatske autoceste i drugi stup mirovinskog osiguranja, s tim da ih je, kako je rekao, drugi stup mirovinskog koštao dvostruko više nego HAC-a.
“Kao što se sada postavlja pitanje o monetizaciji autocesta, trebalo bi postaviti pitanje i što će biti s drugim mirovinskim stupom”, rekao je Šuker upozorivši da sadašnja izdvajanja 5 posto bruto plaće za drugi mirovinski stup neće biti dovoljna za pristojnu mirovinu.
HSU-ov Željko Šemper kao najveći problem označio je “havariju” 90-ih godina kada je posao u Hrvatskoj izgubilo 562 tisuće radnika, od kojih ih je 362 tisuće dobilo mirovine, a 200 tisuća završilo na burzi. Naveo je i problem velikog broja mirovina nepokrivenih uplaćenim doprinosima, velik udio generacijske solidarnosti, socijale, povlastica i posljedica sive ekonomije, odnosno neplaćanja doprinosa.
Na tešku socijalnu situaciju umirovljenika upozorio je laburist Zlatko Tušak rekavši da je velik postotak umirovljenika pod ovrhom jer prima mirovinu nižu od 2000 kuna, nedostatnu za održanje “golog života”, režije i prehranu.
Neka od rješenja ponudio je HDSSB-ov Dražen Đurović pozvavši Vladu da fleksibilizacijom radnog zakonodavstva otvori umirovljenicima mogućnost rada na temelju ugovora o djelu, a slično je i HNS-ov Srđan Gjurković ustvrdio kako je potrebno mlađe umirovljenike uključiti u rad uz zadržavanje prava na mirovinu.
Stabilizaciji mirovinskog sustava pridonijelo bi ono što svi znamo i želimo – veći broj zaposlenika, a time i više uplaćenih doprinosa, investicije, nova proizvodnja i rast gospodarstva, istaknuo je Šemper (HSU), ustvrdivši da bi, uz zapošljavanje svih 313.000 nezaposlenih, omjer zaposlenih i umirovljenika tek dosegnuo razinu koju smo imali ’99. godine.
Sabor zasjedanje nastavlja u petak glasovanjem o raspravljenim točkama dnevnoga reda.
Izvor: Narod.hr/h
Photo: Fah