Po novome roditelji će moći sami upisivati izostanke u e-Dnevnik: Dobra ideja ili još jedan način pokrivanja neopravdanih?

Podijeli

Osim uvođenja eksperimentalnog programa cjelodnevne nastave bez adekvatne javne rasprave i 15 puta mijenjanog Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, Ministarstvo znanosti i obrazovanja priprema još jednu novost za roditelje i učenike osnovnih i srednjih škola, a tiče se korištenja e-Dnevnika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ministarstvo predlaže svojevrsnu nadopunu u korištenju e-Dnevnika kad je u pitanju njegovo korištenje od strane roditelja. Njima bi se s novom odlukom Ministarstva omogućilo da sami u e-Dnevnik upisuju opravdane sate za svoju djecu. To se dakako odnosi na ona tri dana koja su i do sada roditelji mogli opravdati bez liječničke potvrde, ali razlika je što će to od trenutka kada to odluči Ministarstvo, moći sami upisivati  bez konzultacije s nastavnikom, koji će opravdanje naknado vidjeti kad uđe u e-Dnevnik.

>Fuchs uvodi projekt cjelodnevne nastave u 50 škola i nove predmete, jedan je alternativa vjeronauku?

Različite reakcije na prijedlog Ministarstva

Ovakav prijedlog Ministarstva izazvao je različite reakcije kako kod nastavnika tako i kod roditelja. Neki nastavnici i ravnatelji smatraju kako je prijedlog dobar te da ide najviše u prilog nastavnicima jer im tobože ”olakšava” posao. Kad je u pitanju samo opravdavanje do tri dana od strane roditelja, ravnatelj jedne splitske škole čak smatra da bi roditelji trebali moći više dana opravdati djecu, a ne samo tri.

“Roditelj pravda do tri dana, ja mislim da bi roditelj mogao pravdati i više, nego da opterećujemo liječnički sustav za ova tri dana, pa barem da to bude tjedan dana odnosno pet radnih dana”, rekao je Davor Bučević, ravnatelj Osnovne škole Bol u Splitu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Drugi pak smatraju kako bi ova odluka mogla biti još jedan u nizu pokušaja rušenja autoriteta nastavnika i davanja dodatnih povlastica roditeljima koji ionako, kako je praksa pokazala, sve više školu doživljavaju kao babysitting, a ne kao odgojnu ustanovu koja njihovu djecu priprema za život. Ne samo da je narušen autoritet nastavnika, koji nešto opravdava ili ne opravdava s razlogom, dolazimo i do problema ”opravdanih” izostanaka s nastave.

Trend rasta ”opravdanih” sati nakon uvođenja zakona (odluke) da roditelji mogu opravdati izostanak do tri dana

Ako se pogleda unazad nekoliko godina da se primijetiti da je sve manje neopravdanih sati, a sve više opravdanih koje na koncu opravdavaju roditelji. Ovaj trend započeo je provođenjem odluke da roditelji mogu opravdati izostanak do tri dana.

Sada kada će to moći učiniti sami upisujući izostanke u e-Dnevnik, očekuje se da će se broj izostanaka još povećati. Premda postoji ograničen broj ”opravdanih” izostanaka, to ne sprječava mogućnost od dodatnog ”lažiranja opravdanih” izostanaka djece s nastave.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Sindikat Preporod Fuchsu: I učitelje treba pitati o prijavama na eksperimentalni program

Mogućnost da učenici sami sebi upisuju opravdane

Dostupnost e-Dnevnika roditeljima kao i upisivanje ”opravdanih” sati, olakšava na neki način i samoj djeci da dođu u situaciju da si sami upišu izostanke, na koncu neki roditelji to možda i prepuste djeci da bi sebi ”olakšali posao”. U nekim školama djeca imaju pristup lozinkama roditelja te imaju jednak pristup e-Dnevniku kao i roditelji. U nekim školama pak ne, osim ako im to roditelji osobno ne daju.

Mnogi možda neće popuštati svojoj djeci, ali svjedočimo sve većem trendu neprirodnih odnosa roditelja prema djeci koja u svom odgoju isključuju svaki autoritet i strogoću te sa svojom djecom imaju ”netipičan (neobičan) prijateljski” odnos. Sve je više primjera gdje upravo takvi roditelji odbacuju i autoritet profesora suprostavljajući se činjenici da je njihovo dijete dobilo ocjenu koja je lošija od očekivane ili da je zavrijedilo opomenu, ukor ili neopravdani sat. Zbog toga ovaj prijedlog Ministarstva može dovesti do još većeg problema povećanja broja tzv. opravdanih izostanaka.

Roditelji koji će sve učiniti da njihovo dijete ima uspjeh

Roditelji bi ovom odlukom Ministarstva imali odriješene ruke opravdati i one izostanke koji u nekim prošlim vremenima ne bi bili opravdani. Roditelji bi mogli povlađivati svojoj djeci, ne shvaćajući ozbiljno školu kao odgojno-obrazovnu ustanovu, te samim time banalizirati važnost učenikove prisutnosti na nastavi. Istina, nisu svi roditelji takvi, ali određeni broj jest.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nije ovo jedini primjer koji svjedoči što će sve roditelji učiniti za svoju djecu ne bi li imali čistu (od loših ocjena, neopravdanih, ukora i sl.) diplomu pri upisu u srednju školu ili na fakultet. Brojni su primjeri gdje roditelji traže od nastavnika veću ocjenu za dijete ili neke druge privilegije koje idu u prilog školskom uspjehu njihovog djeteta, narušavajući time autoritet nastavnika. Tuže se ravnatelju, razredniku, pedagogu i tako dalje ne bi li postigli cilj. Nerijetko su i agresivni.

Nastavnici na meti agresivnih roditelja

Iz Sindikata hrvatskih učitelja javljaju kako je sve više agresivnih roditelja koji vrše pritisak na nastavnike te da nikad nije bilo teže biti nastavnik nego danas. Nastavnici žive u strahu, pod ogromnim stresom, suočavaju se s prijetnjama, optužbama, ponižavanjima i slično. Od narušavanja autoriteta nastavnika došlo se do onoga što bi se moglo nazvati zlostavljanje na radnom mjestu.

”Umjesto da se problem rješava, situacija je svake godine sve gora. Što je kraj školske godine bliži, roditelji postaju sve agresivniji. Štoviše, nasilnih je roditelja više nego ikad”, rekla je novinarki Višnji Gotal (Jutarnji list) Dajana Krnek, jedna od troje pravnika Sindikata hrvatskih učitelja, u travnju ove godine. Od početka ove godine, u manje od tri mjeseca, na roditelje se samo njoj, pisanim putem, žalilo desetero učitelja.

Nastavnici se žale Sindikatu i traže pomoć. Kako se bliži kraj školske godine tako i roditelji traže da se udovolji njihovim željama, da im se zaključi veća ocjena. ”Odvjetnici žele da i njihovo dijete bude odvjetnik pa već u osnovnoj školi rade pritisak. Prvo na dijete, a potom i na učitelje”, rekla je Krnek.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Fuchs najavio cjelodnevnu nastavu od jeseni: Evo što se još mijenja

Roditelji se iskaljuju nad onima koje smatraju slabijima od sebe

Krnek, koja svojim radom pokriva deset županija, kaže da su nastavnici izloženi verbalnom vrijeđanju od strane roditelja. Kaže da nikad nije bilo toliko poziva od strane nastavnika, te navodi kako se očito radi o tome da se ”roditelji iskaljuju na onima koje smatraju slabijima od sebe, jer u školskom je sustavu ipak 80 posto učiteljica”. Kaže i da ravnatelji koji put pribjegavaju metodi zabranjivanja pojedinim roditeljima da dolaze u školu, ali oni ipak nastavnike znaju zaskočiti i izvan škole.

Kakav će pristup novoj odluci Ministarstva imati ovakvi roditelji (a sve ih je više), lako je pretpostaviti. Nastavnici, čiji je autoritet ionako srozan, sada će možda izgubiti još jednu metodu pedagoške kontrole. Ostaje samo pitanje kako to može ikome činiti dobro, u pravom smislu riječi.

*Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr

Pročitaj više

Povezani članci